Pionierska stacja tankowania zielonym wodorem w Lublinie – krok ku ekologicznej przyszłości
Począwszy od czerwca, Lublin będzie gospodarzem jednej z pierwszych stacji do tankowania zielonego wodoru. Przez ostatnich kilka miesięcy po ulicach tego miasta kursuje już autobus na napęd wodorowy należący do miejscowego przewoźnika MPK Lublin. W najbliższym czasie podobne pojazdy zaczną poruszać się również po drogach Świdnika. Co więcej, zarówno Lublin jak i Świdnik mogą poszczycić się obecnością dwóch fabryk produkujących autobusy H2. Nie ulega wątpliwości, że nasz region jest prekursorem w zakresie wprowadzania napędów wodorowych do codziennego użytku.
Lublin stanowi prawdziwe centrum dla technologii opartych na wodorze. Gmina Lublin, jako pierwsza w Polsce, zdecydowała się na zakup autobusu na napęd wodorowy Solaris Urbino 12 Hydrogen. Jest on obecnie wykorzystywany na różnych liniach komunikacyjnych. Gdyby nie charakterystyczne aplikacje na karoserii pojazdu, pasażerowie mogliby nawet nie zdawać sobie sprawy, że podróżują za pomocą pojazdu napędzanego wodorem.
Autobusy tego typu są de facto autobusami elektrycznymi. Wodór, który jest tankowany do pojazdu, w połączeniu z tlenem powietrza tworzy energię elektryczną potrzebną do zasilenia silnika – stanowiąc swoisty rodzaj „małej elektrowni” na pokładzie autobusu. Kluczowe jest to, że nie zachodzi tu żaden proces spalania.
Po połączeniu wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, jedynym produktem emitowanym przez rurę wydechową autobusu jest para wodna. Jak wyjaśnia Tomasz Fulara, prezes MPK Lublin, dzięki temu wodór staje się nadzwyczaj efektywnym nośnikiem energii, a jedyne co powstaje w wyniku „spalania” zielonego wodoru to czysta woda.